Wednesday, July 1, 2015

CARA MEMULAKAN KEBUN DAPUR ANDA DENGAN CARA PALING MUDAH

Assalamualikum dan salam ramadhan Kareem buat semua. sekian lama menypi dari dunia blogging..hari ni saya nak share ttg minat lama saya.. tapi baru2 ni makin berkembang mintanya kerana terjebak dengan  group2 berkebun yang muncul mcm cendawan tumbuh selepas hujan di Facebook ke belakangan ini.

atas permintaan kawan2 juga..suka saya nk share tips memulakan kebun dapur dgn tiga bahan paling mudah yg boleh anda buat ditepi sinki atau ditepi pintu dapur. pudina, kunyit dan kesum adalah tiga bahan dapur yg paling mudah ditanam jika betul caranya..malah anda hanya beli untuk kegunaan..dan selebihnya atanam untuk biarkannya membiak..medium untuk menanam juga hampir sama.

PUDINA, KESUM DAN KUNYIT

 TANAH

1 bahagian tanah bakar
1 bahagian cocopeat
boleh campur dengan kulit telur yg dijemur panas dan hancurkan untuk melonggarkan tanah dan dijadikan baja

beli seikat kesum. dan pudina.
1. rendam kesum dalam air utk 3 hari smpi keluar akar halus.. boleh tanam dalam pasu..
2. kesum yg nk guna tu boleh guna jer..tinggalkan pucuk..pucuk tu boleh cucuk terus dlm campuran tanah dan padatkan..x perlu rendam..senang..

boleh pilih mana2 yg kita suka..

beli sedikit kunyit..
1. basahkan kunyit..balut dlm surat khabar yg basah juga..n masukkan dlm plastik biasa..x perlu seal plastik tuh..tutup biasa jer bagi berkuap..
2. dh tumbuh tunas...tanam la dlm tanah





haaaa...ni hasil dia,,mmg senang sgt..biak jer dr lebihan bahan yg kita masukkan dalam masakan..


penat2 duk mencangkung n berbongkok tuh... boleh ler telan ostematix sebelum tido..bagus untuk tulang..bagus untuk kesihatan..selamat berkebun...


No comments:

Post a Comment